vrijdag 18 februari 2011

Ingezonden Mededeling

Keep HIP HOP (A)live!


Raekwon in april in Alkmaar (!) en Tilburg. Tickets zo rond de 20 euro. Redman in Zwolle, tickets ongeveer 30 euro. Op diverse hip hop fora, zie je stevig commentaar van zogenaamde HIPHOP fans. Zij vinden dat het voor minder moet… 15 euro ? 10 euro ? Is dat laag genoeg? Wat is het JOU waard om je favoriete HIPHOP act te zien?

Ik denk dat het lastig is om te vergelijken. Method Man is meer dan 30 euro waard voor mij. KRS is wel 100 euro waard. GZA 7,50. Los of ik het in mijn zak heb of niet...

Wat ik hier mee wil zeggen is, dat HIP HOP door een paar mannen naar Nederland worden gehaald. Een klein kijkje in de keuken, liet me zien dat ze zelden een paar honderd euro over houden. Uitzonderingen daargelaten. Puur liefde voor de muziek, omgerekend in uren is een krantenwijk vaak lucratiever.

Ik zou zelf zakelijk dergelijk risico niet willen lopen voor een paar honderd euro. Kosten van tickets, entourage, venue, de onzekerheden die je hebt ( Xzibit twee jaar geleden in een sneeuwstorm!) Daarom heb ik respect voor deze mensen die het toch weer steeds doen. Vaker tegen beter weten in…

Ik kom op bovenstaande omdat ik mijn muzikale helden als Nice & Smooth, CL Smooth, Premier, Pete Rock, EPMD, DAS EFX, Wu Tang, MOP wil (blijven) zien in Nederland. Ik zie en hoor dat dit steeds lastiger gaat. Als U2 of de Rolling Stones weer eens komen, dan zitten ze zeker niet in Alkmaar en is 90 euro per ticket geen enkel obstakel.

Het mag toch niet zo zijn dat een goede vriend van mij in een uur meer dan 20 telefoontjes kreeg met verzoekjes voor de gastenlijst voor DJ Premier terwijl een kaartje aan de deur 9 euro was. Ik zou bijna zeggen… C’Mon Son!

Ligt het aan de leeftijd, fanbase, afkomst of inkomsten? Of is het meer gewenning, de gebruikelijke lange gastenlijsten of de reputatie van de artiesten in het verleden van het wel of niet komen opdagen?

Bovenstaande gaat ook op voor onze Nederlandse artiesten, wellicht andere bedragen en venues, maar ook daar moeten de zalen vol kunnen zitten, gezien het aantal views en downloads.

Om een kort verhaal lang te maken; Laten we een normale prijs betalen voor de muziek waar we uren soms dagen zo veel plezier aan beleven, anders zien we over een aantal jaren enkel live concerten via Streaming Videos. Als mede-HIPHOP Head moet je KRS echt live hebben meegemaakt.

Ik zie jullie in Alkmaar, Paradiso of 013!

Eddy
Muziekliefhebber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten